Mediamarkt

Media- markt

Case

Complete signage voor Mediamarkt winkels

Samenwerking vanaf het eerste uur

Signage voor

Mediamarkt

in binnen- en buitenland

Als één van je grootste opdrachtgevers dé winkelketen voor consumentenelektronica is dan weet je dat je het goed doet. We spraken Sidney Zee (mede-eigenaar SIZO) over deze samenwerking en zochten contact met Jaap Elshout (voormalig algemeen directeur MediaMarkt). Al 20 jaar werkt SIZO als vaste leverancier voor, dit van oorsprong Duitse bedrijf, de grootste winkel voor elektronica in Europa.

Elshout en MediaMarkt
In 1999 wil het Duitse MediaMarkt zich vestigen in Nederland. Jaap Elshout is op dat moment eigenaar van de gelijknamige elektronicazaak Mega Elshout in de
Oosterhof, het voormalig Alexandrium. De toen vijftienjarige Sidney is werkzaam in het reclamebedrijf van zijn vader die in die tijd de acties en prijskaartjes met de hand schilderde voor Elshout. Na vijf jaar houdt Sidney het voor gezien en begint zijn eigen bedrijf. ‘Ik zag het meteen, die gaat het wel voor elkaar krijgen’, vertelt Elshout. Elshout vraagt hem om zijn winkel volledig aan te pakken. Van belettering, doeken tot lichtreclame. De hele winkel is voorzien van signage. Eén van de eerste grote opdrachten van de toen twintigjarige ondernemer Sidney. Elshout wordt benaderd door MediaMarkt, sluit een deal en zet zijn carrière voort als CEO MediaMarkt Nederland.

De eerste winkel in Nederland
In november 1999 opent MediaMarkt haar eerste winkel – MediaMarkt The Corner – in Rotterdam Centrum aan het Binnenwegplein. Vanuit Duitsland werd de signage geregeld door een Duits signbureau. Een aantal weken voor de opening belt Elshout Sidney op: ‘Sid, je moet moet nu komen.’ ‘Als hij dat zei, dan deed ik dat’, zegt Sidney. ‘Ik ben direct in mijn auto gesprongen en er naartoe gereden.’ Eenmaal daar vertelt Elshout over een tweede winkel in Rotterdam, namelijk MediaMarkt Alexandrium. ‘Die winkel moet gedaan worden, die Duitsers bakken er niks van. Jij moet zorgen dat over vier weken de winkel open gaat en de signage moet helemaal geregeld zijn.’ Elshout kent Sidney nog vanuit de luiers, het waren buren en hij deed zaken met zijn vader. Hij gunde Sidney deze winkel, maar hij moest wel zijn best doen. ‘Het was echt aanpoten om te zorgen dat het geregeld werd in een aantal weken tijd met allemaal Duitsers hijgend in m’n nek. Dat was een aantal weken stress’, vervolgt Sidney zijn verhaal. ‘We werkten 24 uur per dag 7 dagen per week, zonder te slapen.’ De winkel werd volledig voorzien van signage en kwam op tijd af. ‘Alle MediaMarkt winkels die daarna kwamen, gunde Jaap mij.’ Vanaf dat moment is Sidney met SIZO verbonden als vaste sign leverancier.

We gaan het gewoon regelen Wanneer we Jaap Elshout spreken, is hij vol lof over zijn jaren met Sidney. Hij legt haarfijn uit waarom juist SIZO dé partij is voor de signage van dit grote concern. ‘Sid en ik zijn dezelfde types. We begrijpen elkaar. Ik wist dat hij het kon. Als ik Sidney iets vroeg te doen, dan deed hij dat gewoon. ‘Waar is het en hoe laat kan ik beginnen’, zei hij dan. Het is puur een mentaliteitskwestie.’ De verbouwing van een MediaMarkt winkel is een enorme klus. Elshout: ‘Bij dit soort winkels is het altijd werken tegen een gigantische deadline, het is zo gecompliceerd en er gaat onderweg van alles verkeerd. Sidney had het meteen door en hij kreeg het gewoon af.

Als er iets geregeld moest worden, dan regelde wij dat gewoon

Hoe? Dat weet ik ook niet. Hij deed het gewoon. Daarna was hij de vaste man voor MediaMarkt, niemand kon wat hij deed. In mijn tijd was het dan ook onbespreekbaar om een ander bureau in te schakelen dan SIZO. Niemand kende de materie zo goed!. Ze stellen nooit vragen en bij SIZO zeggen ze nooit ‘ja maar…’, want na ‘ja maar..’ komt altijd een hoop gezeik. Het is altijd ‘oke, gaan we regelen.’ Dat is ook waarom Sidney zo succesvol is geworden met zijn bedrijf.’

Signage buiten de grenzen Na de winkels in Nederland heeft SIZO ook een aantal winkels in België en Luxemburg verzorgd. Tien jaar geleden nam voormalig CEO MediaMarkt Nederland/China Ton Wortel contact op met Sidney. ‘Hij belde mij op en zei; ‘Ik heb een uitdaging, heb je ergens zin in?’ ‘Ook toen weer ben ik gelijk in de auto gesprongen en er naartoe gereden’, vertelt Sidney. ‘Binnen een week zat ik samen met Patrick in het vliegtuig naar China om uit te zoeken of we daar de signage voor MediaMarkt winkels konden gaan doen.’

Patrick Witkamp besloot in 2010 naar China te vertrekken en daar een tijdje te gaan wonen. Sidney: ‘Patrick runde daar de boel. Iedere nacht om een uur of 03.00 / 04.00 Nederlandse tijd hadden we contact. Dan bespraken we de belangrijke punten van die dag. Eén keer in de paar weken vloog ik naar China en namen we alles uitgebreid door’. Alles moest vanaf het nulpunt geregeld worden. Patrick werkte in China samen met een projectleider, ontwerper en zijn personal assistent. Alles werd in China geproduceerd en grotendeels gemonteerd door de mensen daar.

Daarnaast zijn er ook een aantal monteurs vanuit SIZO naar China gevlogen om te helpen. ‘Wij hadden een hele goede reputatie in Nederland. Als er iets geregeld moest worden, dan regelde wij dat gewoon. Daarom zijn we ook gevraagd voor de signage in China,’ aldus Sidney.

Je gaat nu naar de website van ons zusterbedrijf L2L Ledscreens

Bel mij terug!
We bellen u zo snel mogelijk terug.

Hartelijk dank!

Uw bericht is in goede orde ontvangen.

We doen ons best om zo snel mogelijk contact met u op te nemen.